Yair Callender

Beelden in Leiden

Met leegte ruimte geven aan het ongrijpbare

Voor zijn eindexamenproject in 2013 aan de KABK ontwierp Yair Callender een ‘Monument voor de lucht’. Een sokkel met daarop een houten frame waarmee hij de lucht inkaderde. Dit monument zette de toon voor zijn latere werk waarin hij zoekt naar een element van leegte om ruimte te geven aan het ongrijpbare.
Hoe kan het werk zichzelf overstijgen, dat het beeld verwijst naar iets buiten zichzelf? Deze vraag houdt hem bezig. Hij wil iets maken waar nog geen woorden voor bestaan. Nieuwe vormen en voorstellingen creëren die mensen aan het denken zetten over godsdienst, psychologie en cultuur. De laatste tijd onderzoekt hij de spirituele betekenis van vormen en symbolen uit verschillende  geloofsrichtingen zoals het Boeddhisme, Jodendom en Christendom. “Dankzij religieuze stromingen kunnen wij reflecteren. Dat is het belang van het verleden.”

Hij gebruikt symbolische ornamenten en vormen uit de oud-Griekse en Arabische cultuur waarmee hij nieuwe betekenissen wil genereren. “Ik ben geïnteresseerd in het gebruik van ornamenten uit het verleden, zoals bijvoorbeeld de lijsten en hoekornamenten van de Art Deco.  Ik vraag me af wat is de ornamententaal van deze tijd? Lelijkheid! Het Stadspaleis in Den Haag bijvoorbeeld staat nu leeg. Niemand wil die geornamenteerde zalen meer.”
Heel letterlijk wil hij zijn beelden niet laten ‘lezen’. Hij wil laten zien dat er ideeën in zitten die je niet direct kunt plaatsen. “Ik probeer met mijn beelden tegenwicht te bieden aan al dat snelle. En mensen ‘dwingen’ goed te kijken zodat ze zich gaan  afvragen waar ze nu precies naar kijken.” Een recente sculptuur van twee tegen elkaar geplaatste symmetrische kisten zijn letterlijk gevuld met betekenis. We zien een tekening van de visuele cortex, symbool voor het kijken. En een houten cirkel die volgens de Islamitische voorschriften staat voor de goddelijke aanwezigheid. De randen van de kist zijn zwart geblakerd, alsof de sculptuur nog maar net uit het vuur is gered. Met ornamenten voegt Callender schoonheid toe. Dat vindt hij belangrijk. Balans vinden tussen schoonheid en lelijkheid.

 

Beelden In Leiden Concepts of Time 2018

‘In het verleden waren Kunst en cultuur twee intrinsiek verbonden concepten en pas met de aanvang van post-moderne kunst zijn deze twee van elkaar los gekomen.
Door te reflecteren op oudere kunstvormen hoop ik culturele uitspraken te doen over het heden en zo onze eigen tijd in een historisch perspectief te plaatsen.

Voor Beelden in Leiden, maak ik een sculptuur waarbij ik speel met een ornamenten taal, geleend uit het straat beeld van Leiden en het Rijksmuseum van Oudheden.
Ik probeer oude elementen te verbinden op een hedendaagse manier om zo een beeld te creëren waarin er een ontmoetingsplek ontstaat en het heden en het verleden bij elkaar komen.’

 


Yair Callender (Den Haag, 1987) woont en werkt in Den Haag.

Opleiding:
2009- 2013: Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag

2004 – 2005: Graphic design, Grafisch lyceum Rotterdam

Tentoonstellingen:
2018 Prospects&Concepts, Art Rotterdam

2017 On speaking terms, Nest Den Haag

2016 Exchanging Intimacies, Nákladové nádraží žižkov Praag

2016 Dirty Daisies, Art Den Haag Den Haag

2015 Arcadia, Kunst vereniging Diepenheim

2015 Blue, Billytown Den Haag

2014 Unfair, NDSM Werf Amsterdam

2014 Parksessies, Haarlemse Hout Haarlem