Nynke Koster

Beelden in Leiden

Iets wat bestaat een nieuw bestaan geven

Ze maakt rubberen afgietsels van ornamenten, van onderdelen van gebouwen en historische voorwerpen. Met het zachte rubber wil ze de geschiedenis tastbaar maken. “Er zijn veel vergeten verhalen in de geschiedenis. Terwijl geschiedenis ons inzicht kan geven in waarom dingen gaan zoals ze gaan. “ Door het reproduceren van bestaande objecten roept ze vragen op over de betekenis van reproductie in deze tijd. Hoe kan een afdruk van een plek; een contramal een zelfstandig, autonoom werk worden?

Met mijn objecten bied ik ruimte voor reflectie, voor herbezinning of verwondering over het verleden. De verwondering brengt dingen letterlijk dichterbij. Dit idee ontstond toen ze afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (KABK) en ze een herinnering wilde meenemen aan haar tijd op de Academie. Ze besloot delen van het gebouw in rubber af te gieten en maakte afgietsels van de aanwezige bronzen deuren van de Renaissance beeldhouwer Ghiberti. Niet voor niets uitgevoerd in zachte, aaibare materialen. Ze wilde de ruimte voelen en tastbaar maken. “Iets wat bestaat wil ik een nieuw bestaan geven. Het is een plek toe eigenen, met mij meenemen en terug geven aan anderen.”
In haar werk brengt ze meerdere tijden samen en verbindt ze het verleden met het heden. Voor ‘Elements of Time’ (2015) dat ze na haar afstuderen maakte, onderzocht ze de ontwikkeling van ornamentiek en architectuur door de eeuwen heen. Deze ornamenten verwerkte ze in zitelementen, in krukjes waar je op mag zitten.

Ze studeerde af in de richting meubelontwerpen waarbij ze de grens zocht tussen gebruiksobject en kunst. Met mijn werk stel ik belangrijke vragen als ‘wat is reproductie’ in de hedendaagse maatschappij? Hoe kan een afdruk van een plek; een contramal een zelfstandig object worden? Kan het een gebruiksobject en een kunstobject tegelijk zijn? Waarom zou je kunst niet mogen aanraken?” Haar werk bevindt zich op het snijvlak tussen autonome en toegepaste kunst en geeft onverwachte verbanden weer tussen toegepast en autonoom werk. Kopiëren ziet zij als een bewuste creatieve daad, vanwege de transformatie die ze laat plaatsvinden. “Mijn identiteit verweven met het bestaande. Iemand als Duchamp liet in de vorige eeuw al zien dat hergebruik van een object in een andere context nieuwe betekenis genereert.”

 

Beelden In Leiden Concepts of Time 2018

Voor de opdracht voor Beelden in Leiden ben ik een aantal keren naar het RMO geweest en ben daar opnieuw in aanraking gekomen met het Scarabee amulet. Als kind was ik al geobsedeerd door deze prachtige kever.
Dualisme en vernieuwing onderzocht ik door de symboliek van Khepri, de mythologische Egyptische god-kever die eeuwig leven en constante transformatie belichaamt. Een symbool van opstanding en bescherming.
Egyptologen hebben nooit een specifiek cultcentrum opgedragen aan Khepri, maar hij werd vereerd in Heliopolis, een centrum voor de aanbidding van de zonnegod.

Met dit object wil ik de opkomende zon eren. Als een laadpunt voor het menselijk lichaam. Als een cultcentre voor het hier en nu.
‘De mestkever of scarabee symboliseerde de zon omdat de oude Egyptenaren een verband zagen tussen de mestkever die de mest rolde en Khepri die de zon liet rollen om elke dag de dageraad te brengen en zijn licht scheen op de aarde.’


Nynke Koster
(Gouda, 1986) woont en werkt in Den Haag.
Opleiding:
2009-2013 Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag
2010-2011 Minor Kunstwetenschappen II, Esthetica, Universiteit van Leiden, Leiden
2009-2010: Minor Antiek wijsbegeerte, Universiteit van Leiden, Leiden

Tentoonstellingen (selectie)
2018:  Decoration never dies anyway, Metropoltan Teien Art Museum, Tokyo

2017: A part of New York history, LMAK gallery NYC

2017: Galerie Bart, Nijmegen
2016: Art Miami gepresenteerd door Galerie Torch
2016: Anamorfose, Beeckesteijn, Velsen-Zuid

2016: Bal! Paleis Soestdijk, Soestdijk
2016: Objects of Desire, Design Museum, Helsinki