Juliaan Andeweg

Beelden in Leiden

Ik leg verbinding tussen de hedendaagse- en mythische wereld


Opgeleid als schilder heeft Juliaan Andeweg sinds zijn afstuderen aan de Akademie de grenzen van dit medium opgerekt. Hij maakt conceptuele installaties en drie dimensionale wandobjecten die hij vaak in één werk combineert. Inspiratie vindt hij in boeken van Karel van het Reve, of in Germaanse en Griekse mythes, maar ook in het occulte en zijn eigen protestantse achtergrond. De mythologische figuur Hermes, zielenbegeleider, boodschapper van de goden, komt geregeld in zijn werk voor. Gedragen door vleugels staat Hermes in zijn werk voor het afdalen naar het diepere, naar de oerbron, het zuivere en van daaruit weer gelouterd opstijgen. Met hedendaagse materialen zoals hars, plastic, autolak en epoxy maakt Andeweg het werk van hier en nu. “Met dit vluchtige materiaal ontdoe ik het werk van de schijnheilige esthetiek van de westerse beschaving”, zegt hij. Inspiratie haalt hij uit ‘tussen momenten’, die verschijnen als echo’s uit het verleden.  “Ik heb het talent die te zien. Toen ik eens moest afdalen in mijn onderbewuste kwam ik die figuren tegen; spoken, monsters, engelen, demonen. Ook als ik aan het werk ben, zie ik ze.” Maar ook op straat ziet hij soms de goden en godinnen op strijdwagens door de hemel gaan.

Met zijn werk wil hij verbinding leggen tussen de mythische- en hedendaagse wereld. Zoals de Keltische Bards over de heldendaden van vorsten en goden zongen, zo ziet Juliaan zichzelf als de visuele Bard van de mythische wereld. In zijn reliëfschilderijen van kunsthars en autolak verbindt Andeweg zo de hogere wereld met de mystieke en mythologische onderwereld. In zijn werk lopen verschillende tijden door elkaar, als een rad dat door de tijd draait.  “Wat ik een mooi gegeven vind is dat bijvoorbeeld de oppergod Odin uit de Noorse mythologie lijkt op de veel oudere Hermes uit de Griekse mythologie. Net als Hermes draagt Odin een gevleugelde helm. En hebben beiden de rol van psychopompus, gids van de zielen. Daaruit blijkt dat mythologische verhalen qua tijd synchroon lopen. Mythes zijn tijdloos en hebben nog steeds betekenis voor de generaties van nu. “

 

Beelden In Leiden Concepts of Time 2018
Voor Beelden In Leiden wil hij Magic Bottles te maken. Sprite flessen gevuld met een paarse vloeistof.  In de trapcultuur (een vorm van rap uit de zuidelijke staten van Noord Amerika) staan deze paarse sprite flessen voor de trage manier van rappen. De muziek is populair bij de arbeidersklasse en is een typisch fenomeen uit het zuiden van de VS. “Ik wil met deze installatie de link leggen met de Bersekers, de Noorse strijders van Wodan gehuld in berenvellen. Zij dronken Mede, een eeuwenoude drank waarmee zij zichzelf in een vorm van extase brachten zodat ze zich tijdens de strijd onkwetsbaar waanden.”

“Ik zie rappers als vertegenwoordigers van een cultuur die niet door iedereen wordt gewaardeerd. De gemiddelde Amerikaan ziet het als bedreiging en de muziek heeft er tientallen jaren over gedaan om op radio te komen. De voor-Christelijke cultuur van het noorden en midden van Europa wordt net als de cultuur van deze zwarte Amerikanen genegeerd door mainstream opvattingen. Beide zijn onbeschaafd, zelfs barbaars. Dit werk gaat uit van de kracht en overeenkomsten van deze twee culturen.”

 


Juliaan Andeweg
(Den Haag, 1986) woont en werkt in Amsterdam.
Opleiding:
2008-2012 BA Fine Arts, Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag,

Residency:
2015-2016 Rijksakademie Van Beeldende Kunsten, Amsterdam

Tentoonstellingen (selectie):
2018: Making Money for My Friends, Bonnefanten Museum, Maastricht

2017 De Gruyter & Andeweg, Stroom, Den Haag

2016 For Your Everyday Use, Martin van Zomeren, Amsterdam

2016 Sparkling like the surface of the ocean at night, Garage Rotterdam, Rotterdam
2015 Axis Mundi, -1, Paris

2015 Making monsters for my friends, De Nederlandsche Bank, Amsterdam