Camile Smeets

Beelden in Leiden

Zoektocht naar een oer-beeldtaal

Camile Smeets creëert  met keramiek figuratieve sculpturen van mens- en dierfiguren waarmee ze een zoektocht verbeeldt  naar een oorspronkelijke oer-beeldtaal.  Ze ziet het als de verbeelding van een geheimtaal die voortkomt uit haar intuïtie. “Met mijn beelden wil ik de kijker opnieuw in contact brengen met de verhalen uit ons collectief bewustzijn.”

De Sfinx, die in het Egyptische rijk, de graven van de Farao’s beschermde, is het uitgangspunt voor haar meeste werk. Hij verscheen met het hoofd van een mens en het lichaam van een leeuw met vleugels van een adelaar. De Sfinx staat in haar werk voor de bewaker van een geheim, van het mysterie en als toegangspoort naar kennis.  “Ik wil een natuurkracht verbeelden, een magisch natuurbeleving oproepen waarin mens en dier in balans zijn.” Vanuit die gedachte maakte ze het beeld ‘Ondragelijke stilte’ van een meisje die een meerval bij zijn vinnen omhoog houdt. Het beeld laat het moment zien waarop mens en dier elkaar in evenwicht houden. “De vis communiceert niet maar is een stille natuurkracht die het meisje tolereert. Het zwijgen van het dier maakt de mens bewust van een wereld waar stilte heerst en woorden betekenisloos zijn.”

Met haar werk refereert ze naar een oudere mythologische beeldtaal uit de klassieke oudheid. Zoals het beeld de ‘Poortwachter’ van een liggende hond met een vrouw op zijn rug. De vrouw heeft een hondenkop waarmee ze het dier als mens presenteert. Zowel de hond als de vrouw hebben geen ogen. “Omdat de hond niet kan zien, beslist hij op basis van zijn intuïtie of iemand hem mag passeren.”Dit beeld is geïnspireerd door bestaande mythologische verhalen over bijvoorbeeld Cerberus uit de Griekse mythologie en Anubis van de oude Egyptenaren die  de poort naar het dodenrijk bewaakten. “Mijn beelden zijn het resultaat van een zoektocht, een ontdekkingsreis die mij toegang geeft tot een dieper verleden, naar archetypische verhalen en vertellingen die in het heden verloren dreigen te gaan. Ik neem ze mee naar het heden en geef ze vorm zodat ze blijven bestaan.”

‘Droomtijd’ is de titel van een doorgaande serie kleine beelden, dromen in klei. Deze beelden zijn figuratief maar onwerkelijk, het zijn vaak mens en dierfiguren met een vervreemdend karakter. Met haar serie kleine sculpturen vertelt zij haar eigen sprookje, soms grappig of bizar, maar ook wreed en vervreemdend.

 

Beelden In Leiden Concepts of Time 2018

Voor Beelden In Leiden maakt ze een beeld waarin water wordt rondgepompt. Pas als het water stroomt is het kunstwerk ‘af’. Dit gebeurt met een handzwengelpomp die door de toeschouwer kan worden bediend. Het kunstwerk toont de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte. Deze cyclus was al bekend in de Oudheid en is een essentieel onderdeel van de wetten van de natuur. De Sphinx bewaakt de waterstroom en het geheim van deze regeneratieve kracht.

 

Camile Smeets (Amsterdam, 1983) woont en werkt in Amsterdam.

Opleiding:
2009: Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (afdeling keramiek).

Tentoonstellingen (selectie):
2017 Two of a Kind, Galerie Kunst2001, Badhoevedorp
2015 Ontmoetingen, Museum Het Dolhuys, Haarlem
2015 Summershow, Nieuw Dakota/ Francis Boeske Projects
2014 Tentazioni di Natale #3, Ron Lang Art, Amsterdam
2014 Sculptures by Many, Standup Gallery, Den Haag
2010 Push, RC de Ruimte, Amsterdam